Legalizace PAva


23. 1. 2007

Pan Němec z Jawy a.s. mi poslal vyjádření pro magistrát, že za Roadsterem mohu tahat PAva. Druhým krokem je tedy návštěva STK, kde mají zkontrolovat tažné zařízení a napsat o tom zprávu. Na základě těchto dvou dokumentů mi pak na magistrátu zapíší tažné do TP. A protože přece nebudu čekat do jara a protože je výjimečná zima (teploučko, sucho), rozhodl jsem se neotálet a vyřídit to ihned. Naplánoval jsem si tedy výlet na STK na druhou hodinu odpolední. Jenomže kolem poledne začaly padat ty bílé, za krkem protivně studící věci... No ale když už jsem byl rozhodnutý, nedalo se nic dělat :-) Cestou tam jsem nepřekročil rychlost 35 km/h, zpátky už jsem nešel snad ani přes dvacet. I při lehkém zabrání za plyn jsem cítil, jak mi Roadster ujíždí pod zadkem, brzdit zadní brzdou nemělo téměř žádného účinku a hrábnout po brzdě přední rovnalo se jistému pádu. Nakonec jsem však všechny nástrahy zdolal a málem se zasekl až téměř v cíli. Problémem se ukázal být neošetřený nájezd do garáží. Musel jsem sesednout, zařadit dvojku, nechat zadní kolo vesele prokluzovat a v podstatě řízeným smykem nájezd zdolat (klikatice na poslední fotce).
Tímto pro mě začíná zima a s klidným svědomím se mohu pustit do rozebírání stroje :-)

26. 1. 2007
Krok III - zápis do TP

Dnes dopoledne jsem byl na magistrátu nechat zapsat TZ na PAva. Tuto proceduru jsem již jednou absolvoval, vyzbrojen informacemi a potřebnými dokumenty (vyjádření výrobce a EK) jsem tady zaujal místo ve frontě. Stejný úřad a stejné okénko jako posledně, ale jiný úředník (chlap, hodně přes 50) - a to byl tak trochu problém. Nejdřív to začal zkoušet se štítkem tažného - prý kdo to montoval a kde je o tom záznam s vypsanými údaji ze štítku. Tato zákeřná otázka mě sice překvapila, leč nerozhodila a tak povídám: "Pane, určitě tady nepracujete první den a navíc jste o dobrých 30 let starší než já, takže musíte dobře vědět, že PAvy se vyráběly někdy na přelomu šedesátých a sedumdesátých let a že tažné žádný takový štítek nemá. Montoval jsem si jej samozřejmě sám a vy před sebou máte záznam z STK, kde je napsáno, že motocykl je tímto zařízením vybaven". Chvíli si mě prohlížel a pak začal odjinud: "Ve vyjádření výrobce se neuvádí povolené hmotnosti. Co s tím uděláme?" Usmál se na mě. Kontroval jsem: "Tady mám TP a OTP z jiného svého motocyklu, u něhož bylo tažné zapsáno loni - mimochoden právě zde - na základě týchž dokumentů, které vám předkládám dnes. O hmotnostech tehdy nepadlo jediné slovo a jak vidíte, ani v TP o tom není zmínka". U toho jsem před ním rozevíral TP od ČZ 250/455, kde je pouze zápis o tom, že motocykl je vybaven tažným pro vozíky typu PAv. Začal brblat něco v tom smyslu, že ty hmotnosti tam musejí být uvedeny a že on to teď bude muset zjišťovat a podobně. No nakonec odběhl a po chvíli se vrátil s kopiemi prospektu k PAvovi a vyjádřením pana Němce k nějaké Jawě.
Nezapomněl se mě ještě zeptat, jestli chci do TP jen tažné nebo i PAva - na to pozor! Je-li v TP zapsán konkrétní PAv (jeho číslo podle štítku či typového průkazu), vzathuje se povolení jen a pouze na tento konkrétní kousek. Ale já (a určitě i většina z vás) chci mít možnost volby toho, co budu za motorkou tahat. V mém případě se to má tak, že mám jak PAva 40 tak PAva 41 a dvě motorky, za kterými je provozuji. Čtyřicítka je "reprezentativní", jednačtyřicítka cestovní (má zahrádku a je už lehce jetá věkem). V takovém případě ale (podle tvrzení úředníků magistrátu) musí mít PAv vlastní TP, značku, pojistku STK... No odkýval jsem mu to a nechal jej u toho :-)
Abych to neprodlužoval - nakonec si zapsal údaje z prospektu (hmotnost PAva 20 kg, maximální zatížení 30 kg) čímž se snad uspokojil a provedl mi konečně ten vytoužený zápis :-)
Na fotkách jsou pro ilustraci skeny vyjádření od Jawy, záznam z STK (to co je tam napsáno jsem jim více méně nadiktoval já) a TP s OTP :-) Pokud se někdo také rozhodnete pro legalizaci PAva, doporučoval bych napsat panu Němci, aby do vyjádření zapsal i ty hmotnosti - alespoň v Brně by s tím pak neměli dělat tolik povyku.

A ještě pro zajímavost ukázky zápisu z TP a OTP motocyklu ČZ 250/455 :-)